in angulo cum libro

Yksinkertaistan talon ja mielen nurkkauksia, että sinne jää tilaa tärkeille asioille – kirjoittamiselle ja lukemiselle, joogalle ja muulle liikkeelle, ihmisille ja kissoille, matkustamiselle ja käsitöille sekä maailman pelastamiselle. Koska jotkut asiat elämässä ovat keltaisia.

Joogasta

: 10.12.2016

merimarseillem

Marseille ja meri! Lisää kuunvaihteen reissukuvia Pariisista ja Marseillesta on tulossa blogiin.

Olen hirveän vähän kirjoittanut mitään ikinä joogasta, vaikka jooga on ihan elintärkeää minulle. Olen kyllä aloittanut monta kertaa, mutta helposti tuntuu että en osaa mitään joogasta kirjoittaa.

Minä joogaan kotona ja minä joogaan Mielipaikassa. Olen aloittanut joogan aikoinaan kuntosalilla ja onnekseni siellä pääsin aivan ihanien joogaohjaajien tunneille. Sitten muutama vuosi sitten löytyi astangajooga ja astangasalista tuli joogakoti joksikin aikaa.

Sittemmin olen kokeillut muutakin joogaa, opettajien johdolla esimerkiksi yinjoogaa, kundaliinijoogaa ja ilmajoogaakin. Kerran kävin Kadermossa ihanalla astangaretriitillä. Yogaia on loistava palvelu myös. Siellä on tunteja laidasta laitaan, muutakin kuin joogaa, esimerkiksi hyviä kahvakuulatunteja.

Mitään sellaista joogaa en ole vielä kokeillut, joka ei olisi tuntunut hyvältä! Yritän opetella kuuntelemaan kroppaa ja mieltä ja tehdä aina sellaisia harjoituksia joita sillä hetkellä tarvitsen. Tammikuussa tuntui että joku ympyrä sulkeutui, kun Mielipaikka avattiin ja sieltä löytyvät juuri ne samat ihanat joogaopet joihin aikoinaan kuntosalin joogassa tutustuin.

Astangassa opin hengittämään ja astangan suloinen rutiinimaisuus kummittelee tällä hetkellä taas sen verran mielessä, että rakennan omaa pientä joogaharjoitusta, jota tekisin säännöllisesti kotona. Janne Kontalan kirja Joogan sydän on siinä rakentelussa apuna just nyt.

Tänä aamuna kävin hathajoogatunnilla hengittämässä ja viimeisetkin reissujäykkyydet tuntuivat häviävän kropasta. Seuraavaksi ehkäpä niitä reissukuvia Pariisista ja Marseillesta on luvassa tänne blogiin!


Jätä kommentti